Articole care merită citite
I.T.P.: evaluarea vehiculelor – în funcție de gradul de risc al deficiențelor constatate

I.T.P.: evaluarea vehiculelor – în funcție de gradul de risc al deficiențelor constatate

access_time 28 mai 2017

Guvernul a aprobat modificarea și completarea cadrului general de organizare și funcționare a sistemului de inspecție tehnică periodică a vehiculelor

Prefectura Cluj: Primăria Turda a încălcat prevederile legale privind transparenţa

Prefectura Cluj: Primăria Turda a încălcat prevederile legale privind transparenţa

access_time 11 iunie 2014

    Prefectura Cluj a precizat că atacarea în contencios administrativ a Hotarârii Consiliului Local 232 din octombrie 2013 prin

Serviciul de asistență pediatrică de urgență Peditel 1791 a preluat 27.783 de apeluri într-un an

Serviciul de asistență pediatrică de urgență Peditel 1791 a preluat 27.783 de apeluri într-un an

access_time 22 martie 2017

Serviciul Peditel, care oferă sfaturi medicale pediatrice de urgență prin telefon, disponibil non-stop la numărul 1791, a preluat 27.783 de

Autismul

Autismul

Autismul

access_time 6 octombrie 2014 chat_bubble_outline 0 comentarii

Sursa imaginii: www.theautismnews.com

Sursa imaginii: www.theautismnews.com

Este greu pentru un părinte să afle despre copilul său că suferă de o boală care nu se poate vindeca sau care va determina o dezvoltare şi o funcţionare intelectuală şi socio-emoţională atipice. Apare teama, nedumerirea, revolta sau vina.

„Copilul dumneavoatră are autism!”

„De ce? Cum s-a întâmplat? Se va vindeca?”

Este o dramă sau este un alt mod de a fi părinte, cu care  vei reuşi să te obişnuieşti, pentru care vei avea destule resurse?

Este teamă în faţa necunoscutului. Chiar şi faptul că există o anumită ambiguitate în definirea acestei tulburări complică mult adaptarea la situaţie.

De fapt autismul nu este o singură boală, este un spectru de nereguli care variază. Pe cât de multe asemănări, pe atât de multe deosebiri între doi indivizi diagnosticaţi cu autism.

Copilul cu autism poate avea unele caracteristi care să ne determine să intrăm în alertă.  Nu raspunde la nume sau la solicitări decât rar şi pare absent în faţa solicitărilor adultului. Nu îl priveşte în ochi pe cel care îi vorbeşte şi nu interacţionează efectiv cu ceilalţi copii, chiar dacă se joacă lângă ei.

Este extrem de insistent pentru a primi un răspuns. Ecolaliază (adică repetă la nesfârşit anumite sunete, cuvinte etc.) şi nu poate adesea să folosească adecvat limbajul expresiv.

Jocul este marcat de un caracter stereotip, preferă obiectele unor jucării,  asupra acestora aplică anumite acţiuni în mod repetitiv: le închide şi deschide, le loveşte, le învârte etc.  Poate avea anumite comportamente stereotipe: flutură mâinile, se învârte, merge pe vârfuri, are mişcări bizare, pe care le repetă.

Adesea prezintă unele tulburări senzoriale.

Dacă autismul este un spectru, există un spectru de cauze determinante. Unii au acuzat thiomersalul din unele vaccinuri că ar fi avut efect în prevalenţa autismului, dar eliminarea acestei substanţe din vaccinuri nu a redus numărul de cazuri de autism. Se pare că asocierea unor factori poate influenţa apariţia autismului la făt: expunerea mamei la anumiţi agenţi toxici sau infecţioşi, vârsta paternă avansată etc..

Se pare că sunt şi unele gene care generează autism. La anumiţi indivizi pot avea schimbări sau mutaţii genetice care n-au fost transmise neapărat de la mamă sau tată, dar care sunt concepute “de novo” în ei, mutaţii care sunt prezente la momentul conceperii, dar care nu au fost transmise din generaţie în generaţie în familie. Alteori, o combinaţie de gene, împreună cu procesul de dezvoltare, pot determină, în final, riscul de autism Genele nu justifică integral şi singure riscul de autism, însă reprezintă o mare parte din acel risc,. Bărbaţii sunt afectaţi de autism într-o proporţie mai mare, raportul bărbaţi-femei fiind de 4 la 1.

Se poate face ceva pentru a facilita recuperarea, adaptarea şi funcţionarea unui copil cu autism? Da!

Copilul cu autism introdus într-un program de terapie intensiv cât mai devreme, de preferat înaintea vârstei de 3 ani, are sanse foarte mari să recupereze întârzierile în dezvoltare şi să îşi formeze abilităţi şi comportamente adecvate social. Terapia care şi-a dovedit eficacitatea în recuperarea copiilor cu autism este terapia comportamentală aplicată.

 

Cerasela LIBEG

Psiholog clinician și psihoterapeut

Telefon programări: 0745621459

Comentarii Facebook