Articole care merită citite
BĂRBAT CĂUTAT DE AUTORITĂŢILE DIN PORTUGALIA,  DEPISTAT DE POLIŢIŞTII CLUJENI

BĂRBAT CĂUTAT DE AUTORITĂŢILE DIN PORTUGALIA, DEPISTAT DE POLIŢIŞTII CLUJENI

access_time 18 ianuarie 2017

Poliţiştii din Cluj au depistat un bărbat căutat de autorităţile din Portugalia pentru comiterea infracţiunilor de furt, lipsire de libertate

Handbal masculin: Potaissa a pierdut (cu) Dunărea după fluierul de final

Handbal masculin: Potaissa a pierdut (cu) Dunărea după fluierul de final

access_time 28 august 2015

Potaissa – Dunărea Călărași 24 – 25 (10 – 9) Formația turdeană a înregistrat a doua înfrângere, din tot atâtea

Sfințirea bisericii Mănăstirii Mihai Vodă Turda va avea loc în 19 august 2018

Sfințirea bisericii Mănăstirii Mihai Vodă Turda va avea loc în 19 august 2018

access_time 18 iulie 2018

Mănăstirea Mihai Vodă Turda vă invită Duminică, 19 august 2018, ora 8.30 la SFINȚIREA BISERICII MĂNĂSTIRII și comemorarea a 417 ani de la moartea

Ritmul circadian și călătoriile

Ritmul circadian și călătoriile

Ritmul circadian și călătoriile

access_time 28 iulie 2014 chat_bubble_outline 0 comentarii

Este vară și uneori călătoriile noastre către vacanțe ne pot produce mici probleme de adaptare, mai ales dacă este vorba de deplasări transmeridiane. O problemă poate deveni tulburarea ritmului circadian.

Ritmul circadian reprezintă o succesiune de procese biologice, psihofiziologice și comportamentale, care se derulează de-a lungul unui interval de timp de 24 de ore, numit nictemer (interval de o zi și o noapte folosit pentru a urmări variațiile unor funcții biologice). Este un tipar de activitate și repaus care se repetă și care este structurat astfel încât să fim eficace utilizând un consum de energie redus.

Ritmul circadian, dictat de un ceas interior, situat în creier la nivel hipotalamic, ritmul nostru de somn-veghe, poate fi afectat, ducând la probleme de adaptare fizică și psihologică.

Dorința noastră de a ne culca mai devreme sau mai târziu, de a dormi un anumit număr de ore este într-o anumită măsură determinată genetic, dar există și anumiți factori externi, care își pot spune cuvântul în privința alternării momentelor de somn-veghe: călătoriile, activitatea pe care o desfășurăm, nivelul de luminozitate, medicamentele sau alimentele pe care consumăm, starea generală de sănătate etc.

Dezacordul între perioadele când dormim și cele când ar trebui să dormim definește tulburarea de ritm circadian.

Tulburarea de ritm circadian dată de schimbarea de fus orar este numită și sindromul Jet Lag. Ea este o tulburare tranzitorie întâlnită când călătorim pe distanțe foarte lungi. Ritmul de veghe-somn este normal, dar apare contradicția între ceea ce faci și ce ar fi de dorit să faci în acea zonă, la un moment dat ( să dormi noaptea, nu ziua).

Se caracterizează prin tulburări la inițierea somnului și în menținerea acestuia, dificultăți de concentrare, oboseală, iritabilitate, manifestări vegetative, neliniște etc.

În situația în care saltul peste fuse orare a fost însemnat ( mai mult de sase-opt ore) efectul este mai puternic. Se pare că ar fi necesară câte o zi pentru fiecare oră de fus orar, pentru a realiza adaptarea completă ( dacă este diferență de șapte ore între punctele călătoriei, sindromul Jet Lag s-ar stinge, așadar,  în cel mult șapte zile).

O importanță anume o are și sensul călătoriei, spre vest sau spre est. În cazul zborurilor spre vest recuperarea este mai rapidă. Aceasta se datorează faptului că ceasul biologic, prin natura sa, acceptă mai ușor amânarea adormirii, decât o inițiere a somnului impusă mai devreme.

Vârsta noastră și tipologia circadiană pot influența adaptarea la schimbările de fus orar. Se pare că cei tineri se adaptează mai ușor decât cei vârstnici, poate și datorită alterărilor unor parametri ai somnului, existente anterior călătoriei, la cei în vârstă.

Tipologia circadiană ne împarte, în mare, în persoane matinale și indivizi nocturni, în funcție de nivelul de activare manifestat maxim în a numite momente din zi.  Aceste diferențe nu se datorează doar unor obiceiuri, ci pot fi caracteristici stabile. Se pare că indivizii matinali manifestă mai intens tulburarea de ritm circadian pentru că își modifică mai greu propriile ritmuri, pentru  a le ajusta condițiilor externe.

Pentru a ne adapta este utilă expunerea la lumina zilei și la activități de zi, pentru a ne obliga să rezistăm tentației de a adormi conform obiceiurilor personale.

În cazuri în care tulburarea este mai accentuată este utilă și administrarea de medicamente (hipnotice, melatonină), la recomandarea medicului.

 

Cerasela LIBEG

Psiholog clinician și psihoterapeut

Telefon programări: 0745621459

 

 

Comentarii Facebook