Articole care merită citite
În luna februarie, CAA a intervenit la 82 de clienți, numai pentru desfundarea canalului

În luna februarie, CAA a intervenit la 82 de clienți, numai pentru desfundarea canalului

access_time 4 martie 2014

1024x768 Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99;

Lucian Cordiș revine în Consiliul local

Lucian Cordiș revine în Consiliul local

access_time 21 februarie 2014

Purtător de cuvânt și vicepreședinte al organizației PDL Turda, Lucian Cordiș va deveni, de săptămâna viitoare, membru al forului deliberativ

Se reiau exercițiile de alarmare publică

Se reiau exercițiile de alarmare publică

access_time 3 iulie 2019

Miercuri dimineaţă, începând cu ora 10.00, are loc un nou exercițiu “Miercurea Alarmelor”. Sirenele din țară vor emite semnalul „Alarmă

Ritmul circadian și călătoriile

Ritmul circadian și călătoriile

Ritmul circadian și călătoriile

access_time 28 iulie 2014 chat_bubble_outline 0 comentarii

Este vară și uneori călătoriile noastre către vacanțe ne pot produce mici probleme de adaptare, mai ales dacă este vorba de deplasări transmeridiane. O problemă poate deveni tulburarea ritmului circadian.

Ritmul circadian reprezintă o succesiune de procese biologice, psihofiziologice și comportamentale, care se derulează de-a lungul unui interval de timp de 24 de ore, numit nictemer (interval de o zi și o noapte folosit pentru a urmări variațiile unor funcții biologice). Este un tipar de activitate și repaus care se repetă și care este structurat astfel încât să fim eficace utilizând un consum de energie redus.

Ritmul circadian, dictat de un ceas interior, situat în creier la nivel hipotalamic, ritmul nostru de somn-veghe, poate fi afectat, ducând la probleme de adaptare fizică și psihologică.

Dorința noastră de a ne culca mai devreme sau mai târziu, de a dormi un anumit număr de ore este într-o anumită măsură determinată genetic, dar există și anumiți factori externi, care își pot spune cuvântul în privința alternării momentelor de somn-veghe: călătoriile, activitatea pe care o desfășurăm, nivelul de luminozitate, medicamentele sau alimentele pe care consumăm, starea generală de sănătate etc.

Dezacordul între perioadele când dormim și cele când ar trebui să dormim definește tulburarea de ritm circadian.

Tulburarea de ritm circadian dată de schimbarea de fus orar este numită și sindromul Jet Lag. Ea este o tulburare tranzitorie întâlnită când călătorim pe distanțe foarte lungi. Ritmul de veghe-somn este normal, dar apare contradicția între ceea ce faci și ce ar fi de dorit să faci în acea zonă, la un moment dat ( să dormi noaptea, nu ziua).

Se caracterizează prin tulburări la inițierea somnului și în menținerea acestuia, dificultăți de concentrare, oboseală, iritabilitate, manifestări vegetative, neliniște etc.

În situația în care saltul peste fuse orare a fost însemnat ( mai mult de sase-opt ore) efectul este mai puternic. Se pare că ar fi necesară câte o zi pentru fiecare oră de fus orar, pentru a realiza adaptarea completă ( dacă este diferență de șapte ore între punctele călătoriei, sindromul Jet Lag s-ar stinge, așadar,  în cel mult șapte zile).

O importanță anume o are și sensul călătoriei, spre vest sau spre est. În cazul zborurilor spre vest recuperarea este mai rapidă. Aceasta se datorează faptului că ceasul biologic, prin natura sa, acceptă mai ușor amânarea adormirii, decât o inițiere a somnului impusă mai devreme.

Vârsta noastră și tipologia circadiană pot influența adaptarea la schimbările de fus orar. Se pare că cei tineri se adaptează mai ușor decât cei vârstnici, poate și datorită alterărilor unor parametri ai somnului, existente anterior călătoriei, la cei în vârstă.

Tipologia circadiană ne împarte, în mare, în persoane matinale și indivizi nocturni, în funcție de nivelul de activare manifestat maxim în a numite momente din zi.  Aceste diferențe nu se datorează doar unor obiceiuri, ci pot fi caracteristici stabile. Se pare că indivizii matinali manifestă mai intens tulburarea de ritm circadian pentru că își modifică mai greu propriile ritmuri, pentru  a le ajusta condițiilor externe.

Pentru a ne adapta este utilă expunerea la lumina zilei și la activități de zi, pentru a ne obliga să rezistăm tentației de a adormi conform obiceiurilor personale.

În cazuri în care tulburarea este mai accentuată este utilă și administrarea de medicamente (hipnotice, melatonină), la recomandarea medicului.

 

Cerasela LIBEG

Psiholog clinician și psihoterapeut

Telefon programări: 0745621459

 

 

Comentarii Facebook